Vanliga frågor

Vanliga frågor

VANLIGA FRÅGOR

VANLIGA FRÅGOR

VANLIGA FRÅGOR

Tassuvahti är en tjänst åt dig, som äger ett husdjur. Tassuvahti består av en grupp erfarna husdjursskötare, som utför sina tjänster som freelancers, och alla har vi individuellt valt med hjälp av ansökan, intervju och tidigare erfarenhet för att garantera kvalitét. Du kan boka till dig en skötare antingen direkt online, genom att ringa, skicka e-post eller kontakta oss direkt via Facebook. Alla våra skötare bor i Helsingfors, och utanför dessa områden utför vi inte våra tjänster utan resekostnader. Alla skötare har sina egna ”profiler”, med egna textbeskrivningar och videopresentationer, med hjälp av vilka ni kan lära er känna bättre dem. Tassuvahti erbjuder rastning, timpass, dygnspass och hembesök.

För hundar erbjuder vi rastning, timpass och dygnspass. Rastning kostar för 1 hund 19 €, timpass 19 € / börjande timme och dygnspass kostar 65 € / dygn för en hund. Från den här länken hittar du mer detaljerad beskrivning på våra tjänster och priser.

För katter erbjuder vi hembesök, som kostar 19 €. Hembesök är vi villiga att erbjuda åt också gnagare såsom marsvin, kaniner eller hamstrar.

Vi är väldigt flexibla med våra tjänster, om du har specialbehov eller önskemål, var gärna i kontakt med oss så försöker vi ordna en skötsel enligt ditt behov!

Vi sköter för tillfället huvudsakligen hundar och katter. Om din gnagare eller annat husdjur behöver skötselhjälp, så kan du vara i kontakt med oss så försöker vi fixa det åt dig!
Absolut. Vi rekommenderar varmt att ni alltid träffas före skötseln, så får ni möjlighet att lära er känna varandra bättre. Under mötet kan ni gå igenom husdjurets personlighet och övriga praktikaliteter såsom överlåtelse av nyckeln. Var gärna i kontakt med oss, så ordnar vi ett möte med er och en av våra skötare.

Alla våra skötare är djurkära, och det har alltid funnits husdjur i våra omgivningar, men alla har inte möjligheter att skaffa ett husdjur. Detta är en av orsakerna varför vi grundade Tassuvahti, och vill fokusera på enskilda husdjur, vilket till exempel hunddaghem och -hotell inte är kapabla av, då de har flera hundar och skötas på en gång. Vi vill spendera kvalitétstid med just det husdjur som vi sköter om. Skötaren har aldrig andra husdjur än de från samma hushåll och skötas samtidigt.

Om du använder vårt dygnspass-tjänst, så får din hund fritt vistas hos skötaren, såsom hemma. Egna leksaker, mat och bädd får förstås ta med.

En annan orsak varför det lönar sig att använda Tassuvahti istället för hunddaghem, är eftersom ni sparar också ansträngning. Ni kan utnyttja vår rastningstjänst, som hindrar er från att hamna transportera er hund till ett daghem före arbetsdagen. Då kommer vi under dagen och rastar er hund, under överenskommen tid och plats!

Vi utför våra tjänster inom hela Helsingfors, och vi kan även komma till Esbo eller Vanda ifall det så behövs, för en extra resekostnad.

Bokningen ska helst vara hos oss så pass tidigt som möjligt, men vi accepterar även bokningar med kort varseltid, till och med samma dag ifall det finns lediga skötare. Vi kan inte garantera att det finns lediga skötare på kort varseltid.

Vi accepterar inte online-bokningar under 48 timmar innan skötselns början. Ifall du har behov för en skötare på kort varsentid, vänligen kontakta oss per telefon, WhatsApp- eller textmeddelande, e-post eller Facebook.

Vi rekommenderar att ni träffas med en skötare förrän hen utför en tjänst åt er, så att ni och ert husdjur kan lära er känna skötaren bättre. Genom att boka tillräckligt tidigt säkerställer ni alltså att det finns tid för ett sådant möte.

Ja, Tassuvahti har en ansvarsförsäkring via försäkringsbolaget IF:s som täcker skador som skett under skötseln upp till 500 000 €.

För att avboka en tjänst, meddela oss till info@tassuvahti.fi, så ersätter vi betalningen. Ni kan även ringa oss eller skicka textmeddelande till +358 405 838 505.

Vi har en 100% återbetalnings policy, ifall ni inte sedan heller behöver skötselhjälp och avbokar 12 timmar innan tjänsten påbörjas. Ifall ni avbokar under 12 timmar innan tjänsten ska utföras, behåller vi 50% av bokningsavgiften. Ifall avbokningen sker under en timme innan skötseln påbörjas, behåller vi hela summan som betalats.

Tjänsten är hushållsavdragbart då det ingår i skötseln, förutom husdjurets skötsel, även bredare skötselarbete hemma hos kunden. Att rasta en hund då det är del av en bredare, annan hemskötsel som är avdragbart. Ni kan läsa mera om hushållsavdrag från skatteverkets webbsida.
Att skapa ett användarkonto är valfritt, men kan vara nyttigt om du behöver en skötare via tassuvahti ofta. Genom att skapa ett användarkonto hos oss behöver du inte varje gång manuellt fylla i dina kontaktuppgifter eller husdjurets uppgifter då du bokar en tjänst. Allt fylls i automatiskt då du har loggat in. Du kan skapa ett användarkonto genom att besöka bokningssidan (tryck på Boka en skötare), och trycka på ”Logga in” knappen som finns uppe i högra hörnet.
Vi accepterar för tillfället via vårt bokningssystem kreditkort, som tar emot Visa, MasterCard och American Express. Vi skickar även gärna faktura, var i så fall i kontakt med oss, så fixar vi det åt er!
Vi på Tassuvahti tycker det är otroligt viktigt att alla skötare tror på positiv förstärkelse och belöning i husdjursskötsel och -träning. Det är en av orsakerna varför vi har en intensiv rekryteringsprocess som består av flera skeden. Vi vill också hitta de mest pålitliga skötarna, som genuint bryr sig om alla djur.
Om du bokar skötseln via nätet, så kruxar du i samband med bokningen vårt skötselkontrakt. Då blir kontraktet bindande. Ifall du vill betala via faktura, skickar vi för skötaren per e-post vårt skötselkontrakt till dig.

Absolut. Om du behöver hjälp regelbundet, t.ex. varje måndag och tisdag, kan vi göra ett kontrakt som är i kraft tillsvidare. Då kommer en skötare på överenskommen tid och rastar din hund. Kontraktet kan avbokas när som helst.

Om behovet är oregelbundet, men ofta, kan vi göra ett kontrakt som är tillsvidare i kraft där du som kund kan kontakta skötaren direkt om rastningsbehov (t.ex. per telefon), och skötaren kommer och rastar ifall det passar henne. Om rastningsbehovet inte passar din skötare, t.ex. om hon har blivit sjuk eller har något annat oöverkomligt hinder, kan vi fråga en annan skötare om hon kan rasta er hund, ifall ni så vill. Vi frågar alltid kunden före vi gör några ändringar.

För båda kontrakttypen skickar vi alltid räkning på sista dagen av månaden, där alla skötslar har blivit ihopsamlade.

Vi kan ordna en träff mellan dig och skötaren före skötselns utförande, så att både du och ditt husdjur får bekanta er med skötaren innan skötseln. Under träffen kan ni diskutera skötselns detaljer och komma överens om nyckelns överlåtande. Om ni redan har träffat skötaren och anser att det inte behövs en träff igen, kan ni komma överens om nyckelns överlåtande t.ex. per telefon.
Du kan kolla våra öppna positioner genom att klicka på denna länk.